Prace interwencyjne - informacje dla pracodawców
Prace interwencyjne - zatrudnienie bezrobotnego przez pracodawcę, które nastąpiło w wyniku umowy zawartej z PUP i ma na celu wsparcie
osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy.
Kto może zostać skierowany na prace interwencyjne?
Na prace interwencyjne mogą zostać skierowane osoby bezrobotne będące w szczególnej niekorzystnej sytuacji na rynku pracy, do których zalicza się:
- bezrobotny do 25 roku życia,
- bezrobotnych długotrwale albo po zakończeniu realizacji kontraktu socjalnego, o którym mowa w art. 50 ust. 2 pkt 2, albo kobiet, które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka,
- bezrobotnych powyżej 50 roku życia,
- bezrobotnych bez kwalifikacji zawodowych, bez doświadczenia zawodowego lub bez wykształcenia średniego,
- bezrobotnych samotnie wychowujących co najmniej jedno dziecko do 18 roku życia,
- bezrobotnych, którzy po odbyciu kary pozbawienia wolności nie podjęli zatrudniania,
- bezrobotnych niepełnosprawnych.
Do beneficjentów pomocy publicznej osoby kierowane do prac interwencyjnych muszą spełniać dodatkowo warunki rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
Warunki, które musi spełnić pracodawca
-
Pracodawca zainteresowany organizacją prac interwencyjnych składa w PUP wniosek zawierając w nim dane dotyczące stanowisk pracy i wymagań
kwalifikacyjnych kandydatów do zatrudnienia, -
o współpracę w ramach aktywacji osób bezrobotnych mogą ubiegać się tylko pracodawcy, którzy:
- nie posiadają zaległości wobec Budżetu Państwa (ZUS i US)
- nie są w stanie likwidacji lub upadłośłci
- w okresie 12 miesięcy poprzedzającym złożenie wniosku nie zmniejszyli liczby zatrudnionych pracowników;
-
prace interwencyjne mogą być organizowane przez pracodawcę, jeśli innym podmiotom gospodarczym realizującym takie same zadania jak wykonywane
u tego pracodawcy przez skierowanych bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych nie zagraża z tego powodu likwidacja lub upadłość, -
prace interwencyjne nie mogą być organizowane u pracodawców będących:
- partiami lub organizacjami politycznymi,
- posłami lub senatorami na potrzeby biur poselsko-senatorskich,
- organizacjami związków zawodowych, z wyjątkiem upoważnionych do prowadzenia pośrednictwa pracy związkowych biur pracy oraz klubów pracy,
- organizacjami pracodawców, z wyjątkiem upoważnionych do prowadzenia pośrednictwa pracy biur oraz klubów pracy,
- urzędami naczelnymi i centralnych organów administracji państwowej,
- kościołami lub związkami wyznaniowymi,
- przedstawicielami państw obcych.
Warunki refundacji:
-
pracodawca otrzymuje przez okres trwania prac interwencyjnych 6 miesięcy, zwrot części kosztów poniesionych na wynagrodzenia skierowanych
bezrobotnych w wysokości nie przekraczającej kwoty zasiłku dla bezrobotnych oraz składki na ubezpieczenie społeczne od refundacji wynagrodzenia, -
pracodawca otrzymuje przez okres trwania prac interwencyjnych 2 lata, zwrot części kosztów poniesionych na wynagrodzenie skierowanych bezrobotnych
w wieku powyżej 50 lat w wysokości zależnej od: Jeżeli do pracy w ramach prac interwencyjnych są kierowani bezrobotni, którzy:-
spełniają warunki konieczne do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego - refundacja jest przyznawana w wysokości do 80 %
minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia, -
nie spełniają warunków koniecznych do uzyskania świadczenia przedemerytalnego i refundacja jest przyznawana w wysokości do 50 %
minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrozdenia.
-
spełniają warunki konieczne do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego - refundacja jest przyznawana w wysokości do 80 %
Refundacja dokonywania jest co miesiąc na podstawie przedstawionych dokumentów potwierdzających wypłatę wynagrodzenia oraz opłacenia składek ZUS
jak również listy obecności w pracy skierowanych bezrobotnych.
Pomoc Publiczna:
Beneficjentem pomocy publicznej jest podmiot, który prowadzi działalność gospodarczą bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania,
który otrzymał pomoc publiczną.
Prace interwencyjne stanowią pomoc publiczną na zatrudnienie w formie subsydiów płacowych na rekrutację pracowników znajdujących się w szczególnej i bardzo
niekorzystnej sytuacji, określonej w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008r. uznającej niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym
rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych).
-
Pomoc w formie subsydiów płacowych na rekrutację pracowników:
-
Odbiorcami tej formy wsparcia są pracownicy znajdujący się w szczególnie niekorzystnej sytuacji:
- bez regularnego wynagrodzenia za pracę w okresie ostatnich 6 miesięcy,
- bez wykształcenia ponadgimnazjalnego lub zawodowego,
- w wieku ponad 50 lat,
- osoba dorosła mieszkająca samotnie, mająca na utrzymaniu co najmniej jedną osobę,
- pracownika sektora lub zawodu, w którym dysproporcja kobiet i mężczyzn jest co najmniej 25 %,
-
członek mniejszości etnicznej, który w celu zwiększenia szans dostępu do stałego zatrudnienia musi poprawić znajomość języka,
uzupełnić szkolenie zawodowe lub zwiększyć doświadczenie zawodowe.
-
Odbiorcami tej formy wsparcia są pracownicy znajdujący się w szczególnie niekorzystnej sytuacji:
-
Pomoc w formie subsydiów płacowych na rekrutację pracowników:
-
Odbiorcami tej formy wsparcia są pracownicy znajdujący się w bardzo niekorzystnej sytuacji:
- każda osoba, która jest bezrobotna przez co najmniej 24 miesiące
-
Odbiorcami tej formy wsparcia są pracownicy znajdujący się w bardzo niekorzystnej sytuacji:
-
Pomoc na rekrutację pracownika znajdującego się w szczególnie i bardzo niekorzystnej sytuacji jest udzielana pod następującymi warunkami:
-
intensywność pomocy brutto obliczana jako procent kosztów płac, co oznacza koszty wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne,
przez jeden rok od dnia zatrudnienia bezrobotnego, skierowanego przez Powiatowy Urząd Pracy, nie przekroczy 50 %, - stworzone zatrudnienie może, ale nie musi stanowić wzrostu netto pracowników,
-
jeżeli rekrutacja nie stanowi wzrostu netto pracowników w danym przedsiębiorstwie, w porównaniu ze średnią za poprzednie 12 miesięcy,
zapełniany w ten sposób etat lub etaty musiały zostać zwolnione w wyniku dobrowolnego rozwiązania stosunku pracy, niepełnosprawności,
przejścia na emeryturę z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego, dobrowolnego zmniejszenia wymiaru czasu pracy lub zgodnego z prawem
wolnienia za naruszenie obowiązków służbowych i nie w wyniku redukcji etatów -
pracownik lub pracownicy muszą być uprawnieni do nieprzerwanego zatrudnienia przez minimum 12 lub 24 miesiące, a pracodawca może
rozwiązać umowę o pracę tylko w przypadku naruszenia przez pracownika obowiązków służbowych.
-
intensywność pomocy brutto obliczana jako procent kosztów płac, co oznacza koszty wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne,